Nye satser for renter og purregebyr i 2017

I forbindelse med årsskiftet har vi oppdatert Fakturo med de nye satsene for purregebyr og forsinkelsesrente fra 1. januar 2017. Satsene blir brukt hvis du legger til gebyr eller renter på purringene du sender ut.

Purregebyr for 2017: kr 70,-

Forsinkelsesrenten for første halvår 2017: 8.5%.

Vi ønsker alle et riktig godt nytt år!

Ny forsinkelsesrente fra 1. juli

Som vanlig hvert halvår har forsinkelsesrenten blitt endret av Finansdepartementet. Fra 1. juli 2016 og ut året er den nye renten 8,50%, en nedgang på 0,25 prosentpoeng fra første halvår. Purregebyr er uendret på 67 kroner.

Fakturo er oppdatert med den nye satsen, og beregner automatisk riktig rente hvis du velger å legge til forsinkelsesrenter på purringene du sender.

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/forsinkelsesrente-/id429404/

Utsendelse av post julen 2015

I forbindelse med jul og nyttår er det noen endringer i rutinene for utsendelse av papirpost.

Her ser du når fakturaen må sendes for å bli med på de utsendelsene vi har i jule- og nyttårshelgen i år:

Sendt i Fakturo før: Postlegges:
22. desember kl 22 23. desember
27. desember kl 22 28. desember
28. desember kl 22 29. desember
29. desember kl 22 30. desember
3. januar kl 22 4. januar 2016

 

Som før kan du  tilbakedatere fakturadatoen til desember 2015 hvis du velger å sende fakturaen i starten av januar 2016, slik at fakturaen blir bokført på riktig regnskapsår.

Ny forsinkelsesrente fra 1. juli

Sommeren er på trappene, og det betyr også ny sats for forsinkelsesrenten. Den nye satsen for forsinkelsesrenten fra 1. juli er 9.0% (satt ned fra 9.25% fra første halvår 2015).

Vi sørger for at renten er oppdatert når du legger til renter på purringer i Fakturo.

God sommer til alle våre kunder!

Utsendelse av post i påsken

Det nærmer seg påske, og i den forbindelse er det litt andre frister for utsendelse av papirpost enn vanlig fra Fakturo:

  • Siste frist før påske er mandag 30. mars kl 23:30. Disse blir postlagt tirsdag 31. mars.
  • Fakturaer/purringer sendt etter dette tidspunktet blir postlagt tirsdag etter påske, den 7. april.

God påske!

Postutsendelser i julen

Vanligvis sender vi fakturaer og purringer på papir i posten neste virkedag, men i forbindelse med jul og nyttår har vi litt andre frister.

Dette er utsendelsene:

  • Faktura sendt innen 22. desember kl 22:00 postlegges 23. desember.
  • Ingen utsendelser 24. – 28. desember.
  • Første utsendelse etter jul blir mandag 29. desember.
  • Ingen utsendelser 31. desember og 1. januar.
  • Første utsendelse etter nyttår blir fredag 2. januar.

Nå kan du forresten også tilbakedatere fakturadatoen hvis du velger å sende fakturaen i starten av januar. Det betyr at du kan velge å sette 31.12.2014 som fakturadato for fakturaer du sender før 15. januar.

Vi ønsker deg en riktig god jul!

Mulighet for endring av fakturadato

Nå kan du sette fakturadato i Fakturo tilbake til forrige måned når du sender en faktura.

Fakturadatoen bestemmer blant annet periodisering av merverdiavgiften både for mottaker og avsender. Bokføringsreglene har i år blitt endret slik at det nå er tillatt å tilbakedatere fakturaen til forrige måned, hvis varen/tjenesten du fakturerer var levert på det tidspunktet.

Når du sender fakturaen i Fakturo kan du velge om du vil bruke dagens dato, eller siste dag i forrige måned, som du ser nedenfor.

tilbakedatering_faktura

Endring inntil den 15. hver måned

Fakturadatoen kan endres på fakturaer du sender inntil den 15. dagen i hver måned. Fra og med 16. dag i måneden blir fakturadatoen satt automatisk til dagens dato.

Bytt passordet ditt nå!

I likhet med mange andre norske og utenlandske tjenester har også Fakturo vært berørt av sikkerhetshullet "Heartbleed". Dette skyldes en feil i sikkerhetsprogrammet OpenSSL, som brukes av omtrent to tredjedeler av alle sikre nettsteder i verden.

Da vi fikk kjennskap til feilen tirsdag 8. april satte vi umiddelbart i gang oppdatering av våre systemer. Tirsdag 8. april klokken 13:47 var alle våre systemer oppdatert til sikker versjon.

Sikkerhetshullet som er døpt "Heartbleed" medfører at uvedkommende kan ha fått tilgang til informasjon som brukernavn og passord på berørte nettsteder. Vi har imidlertid ingen indikasjoner på at sikkerhetshullet faktisk har blitt utnyttet.

For å være på den sikre siden anbefaler vi at du bytter passord hos oss, hvis du ikke har gjort dette etter at systemene våre ble oppdatert tirsdag 8. april.

Slik endrer du passordet

Gå til siden for endring av passord, og fyll ut brukernavnet ditt. Du mottar da en link på e-post med instruksjoner for å bytte passord.

Vi anbefaler sterkt at du bruker forskjellige passord på ulike nettjenester. Se også tips om hvordan du lager gode passord hos TV2.

Les mer om Heartbleed

Du kan lese mer om Heartbleed hos NRKBeta eller Nasjonal Sikkerhetsmyndighet. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har flere spørsmål om Heartbleed.

Slik sender du EHF-faktura med Fakturo

I forbindelse med at bl.a Oslo kommune fra 1. januar krever å få tilsendt elektroniske fakturaer fra sine leverandører, har vi fått spørsmål om det er mulig å sende EHF-faktura med Fakturo. Og svaret er selvfølgelig JA!

Se hvordan du sender en EHF-faktura i Fakturo – steg for steg.

Satser for purregebyr og forsinkelsesrente i 2014

Nytt år betyr oppdaterte satser for purregebyret og forsinkelsesrenten. Her er satsene som gjelder for 2014:

  • Purregebyr: 64 kroner
  • Rentesats: 9.50% per år

I Fakturo oppdaterer vi dette for deg automatisk, så de riktige satsene blir brukt når du sender purringer fra 1. januar.

Unngå de dårlige betalerne – ta en kredittsjekk!

Nå kan du enkelt ta en kredittsjekk av kundene dine i Fakturo, og redusere risikoen for å tape pengene dine på dårlige betalere.

Hver gang du fakturerer kunder etter at du har levert varene eller tjenestene dine, er det en risiko for at du kan tape pengene.

Vet du for eksempel om kunden har betalingsanmerkninger, dårlig økonomi eller har fått bemerkninger fra sin revisor på grunn av økonomisk rot? Det er smart å avklare dette før du leverer varene eller tjenestene dine, slik at du ikke kaster bort tid og penger på kunder som ikke kan gjøre opp for seg.

Kredittopplysningene du får tilgang til gjennom Fakturo leveres av Experian, som er et av de største kredittopplysningsbyråene i Norge. 

Slik kjører du en kredittsjekk

Det er enkelt! Søk etter bedriften du er interessert i, og få en kreditt-rating som gir svaret på hvor solid bedriften er. Sjekk ut vår spørsmål/svar-side om kreditsjekk for å få vite mer. 

Ut fra kredittsjekken får du en kredittscore for den bedriften du søker på, og et maks anbefalt kredittbeløp. En kredittsjekk koster kr 79,- for deg med Fakturo Pluss, og kr 99,- ellers. Det kan være en god investering når alternativet kan være å tape mange tusen kroner.

Eksempel på rapport fra en kredittsjekk

E-post når du mottar KID-innbetalinger

Har du avtale om automatisk registrering av innbetalinger i Fakturo?  Fra og med i dag sender vi deg en varsling på e-post de dagene vi har registrert nye innbetalinger automatisk på kontoen din.  Dermed blir det enklere å følge med på hvor mye penger som kommer inn, uten at du trenger å logge inn i Fakturo.

E-posten viser de enkelte innbetalingene som er registrert den dagen, i tillegg til totalbeløp for den aktuelle måneden, forrige måned, og hele året.

Hvis du ikke ønsker å få tilsendt denne e-posten, ta kontakt med oss, så skrur vi av varslingen for deg.

Forbedret eksport av innbetalingslister og enklere bankavstemming for KID

Hei! Vi er tilbake etter ferien, og håper dere har hatt en flott sommer!

Første oppdatering i Fakturo nå på høsten er mulighet for å velge datoperiode når du eksporterer innbetalinger til Excel- eller tekstfil. Nå kan du for eksempel velge å eksportere bare de siste par månedene når du skal sende innbetalingsliste til regnskapsføreren din.

Ny avstemmingsrapport for deg med KID-avtale

Bruker du KID-nummer på fakturaene du sender? Vi har laget en ny innbetalingsliste som gjør det mye enklere å avstemme KID-innbetalingene du mottar i Fakturo mot bankkontoen din.

I mange banker blir nemlig flere KID-innbetalinger gruppert sammen på kontoutskriften, slik at du ser ett eller flere totalbeløp i stedet for de enkelte innbetalingene. Dette er en teknisk løsning bankene selv har valgt. Den nye innbetalingslisten viser hvilke enkeltinnbetalinger som inngår i totalsummen på bankkontoutskriften.

I rapporten finner du også et referansenummer som du finner igjen på bankkontoutskriften. Nedenfor ser du eksempel på en slik rapport:

Eksempel på innbetalingsliste for avstemming av OCR-KID

VI har også utvidet innbetalingslistene i Excel- og tekstformat slik at du også der ser referansenummeret og beløpet som vises på bankkontoutskriften.

Serveroppgradering natt til fredag

Med stadig flere Fakturo-kunder har vi etterhvert vokst ut av vår eksisterende server, og natt til førstkommende fredag flytter vi derfor Fakturo over til en ny og raskere server.

Fakturo blir utilgjengelig i perioden torsdag 28. februar kl 23:00 til fredag 1. mars kl. 06:00. I denne perioden blir det ikke mulig å logge inn eller sende fakturaer.

Nyhet: Engelsk språk på faktura

I forrige uke la vi ut noen nyheter i Fakturo. En av dem er mulighet for å sende faktura med engelsk fakturamal.

Når du lager fakturaen kan du nå velge hvilket språk som skal brukes på fakturamalen:

Velge faktura på engelsk

Hvis du velger engelsk språk vil både fakturaen (PDF) og evt. e-posten som sendes ut være på engelsk.

Uten giro

Fakturaer på engelsk sendes uten giroblankett. Årsaken til det er at giroblanketten er en særegen norsk ordning, og ikke har noen spesiell betydning i utlandet.

PS: Lurer du på hvordan fakturaen vil se ut når du sender den? Nå kan du også forhåndsvise fakturaen som PDF – mer om det senere!

Nye satser for purregebyr og forsinkelsesrente i 2013

Satsene for purregebyr styres av inkassosatsen som blir bestemt årlig av Finansdepartementet. Den nye satsen for purregebyr fra 1. januar 2013 er 63 kroner. 

Forsinkelsesrenten blir fastsatt hvert halvår, og for 1. halvår 2013 er det 8.5 prosent forsinkelsesrente som gjelder.

Vi oppdaterer disse satsene i Fakturo automatisk, så de korrekte satsene blir alltid brukt når du sender purringene dine. 

God jul!

Pinnekjøtt, ribbe og andre utskeielser nærmer seg med stormskritt hos oss i Fakturo, så da benytter vi anledningen til å takke alle som er kunder hos oss, og ønsker alle en riktig god jul!

Rett over nyttår kommer vi med et par forbedringer i Fakturo: Mulighet for engelsk fakturamal, og mulighet for forhåndsvisning av fakturaen før du sender den. Vi setter stor pris på alle som tar kontakt med oss og sender forslag til nye muligheter og funksjoner dere savner, så vi kan forbedre oss. Fortsett med det – også i 2013!

Utsending av papirpost i julehelgen

Vi sender fakturaer i posten torsdag 27. og fredag 28. desember. Fakturaen må være sendt i Fakturo innen kl. 22:00 dagen før for å bli postlagt disse dagene. På helligdagene, julaften og nyttårsaften sender vi ikke ut post. 

Etter nyttår starter utsending av papirpost som vanlig fra og med 2. januar. 

Nå kan du sende fakturaen på nytt

Nå kan du enkelt sende en faktura på nytt på e-post eller papir

Skrev du feil e-postadresse da du sendte fakturaen på e-post, eller har du fått en papirfaktura i retur?

Nå kan du håndtere slike situasjoner ved å sende fakturaen på nytt –  på e-post eller papir. Du finner et nytt valg i menyen til høyre på alle sendte fakturaer.

Det er gratis å sende på nytt på e-post. Ønsker du å sende på papir i posten, betaler du samme pris som for en ordinær faktura på papir (se priser). 

Originalfakturaen sendes uendret

Bokføringsloven (§10) krever at den originale salgsdokumentasjonen ikke skal endres. Derfor gjør vi ingen endringer på den originale fakturaen når du velger å sende på nytt i posten. Vi legger i stedet inn et første ark i konvolutten med den nye adressen du oppgir, og deretter originalfakturaen med eventuelle vedlegg på de neste arkene.

Husk at hvis det er viktig for deg at mottakers navn eller adresse på den opprinnelige fakturaen blir endret, kan du ikke bruke “Send på nytt”-funksjonen. Da må du i stedet oppheve fakturaen med en kreditnota, og så lage ny faktura. Ta gjerne kontakt med oss hvis du lurer på noe rundt dette.

Logg inn i Fakturo med Google- eller Facebook-kontoen din

Logg inn i Fakturo med Facebook- eller Google-kontoen din

Lei av å skrive inn brukernavn og passord hver gang du skal logge inn i Fakturo? Ved å koble Fakturo til Google- eller Facebook-kontoen din slipper du det.

Mange av oss er stort sett alltid pålogget en Google- eller Facebook-konto på de datamaskinene vi bruker oftest, og nå har du muligheten til å bruke dette til å logge deg direkte inn i Fakturo.

Du har kanskje lagt merke til et par nye knapper på høyre side på innloggingssiden for Fakturo? Disse bruker du for å koble deg til Google/Facebook-kontoen din, og for å logge på Fakturo.

Første gang du klikker på en av disse knappene bekrefter du sammenkoblingen mellom Google-/Facebook-kontoen og Fakturo-kontoen din. Neste gang du klikker på knappen blir du logget direkte inn i Fakturo.

Oversikt over kontoer du har koblet til

Under “Din konto” får du oversikt over Google-/Facebook-kontoer som har tilgang til Fakturo-kontoen din. Du kan også slette koblinger hvis du ønsker det.

Se hvem som har tilgang, og fjern tilganger

Flere Fakturo-kontoer?

Har du flere kontoer hos oss, er det også mulig å koble alle disse til samme Google- eller Facebook-konto. Ved pålogging får du da mulighet til å velge hvilken av Fakturo-kontoene dine du vil logge på.

100 fakturalinjer!

Har du irritert deg over at du bare kunne ha inntil 8 fakturalinjer i Fakturo? Nå har vi økt grensen med 1150% – fra 8 til 100 fakturalinjer på hver faktura!

Økningen gjelder uansett om du abonnerer på Fakturo Pluss eller ikke, og prisen for å sende en faktura er den samme som før.

Når du fyller ut fakturaen kan du fortsette å legge til nye fakturalinjer en god stund. Vi slapp dessverre opp for frukt og bær etter nr 25…

Nå kan du også sende fakturaer til fruktelskere.

På PDF-fakturaene blir fakturalinjene fordelt på flere sider hvis du har mer enn 8 linjer. Slik kan det se ut:

Fakturalinjene deles på det nødvendige antallet sider

Flere forbedringer

Feltet rabatt på fakturalinjene vil nå bare vises hvis du faktisk har lagt inn rabatt. I tillegg har vi finpusset på fakturaheaderen for å vise adressen bedre, og for å samle opplysningene kunden din trenger for å betale på ett sted.

Vi jobber også med flere forbedringer på fakturalayouten. Ta gjerne kontakt med oss på mail, eller gi lyd fra deg i kommentarfeltet hvis du har forslag til oss!

Raskere behandling av papirpost som ikke kan leveres

returpost-faktura

Fra nå av får du beskjed på e-post dersom fakturaer og purringer du sender på papir posten ikke kan leveres.

Noen ganger hender det at fakturaer du sender som papirpost kommer i retur. Det kan for eksempel skje hvis kunden din har flyttet eller du har brukt feil adresse.

Hittil har papirposten som ikke kan leveres kommet tilbake og blitt samlet opp av oss. Deretter har vi sendt de returnerte fakturaene til avsender i posten.

Beskjed på e-post når du får returpost

Nå går vi over til en enklere, automatisert behandling av returposten, slik at du får beskjed raskere hvis en faktura kommer i retur:

Vi scanner nå en strekkode som printes på fakturaen, slik at vi kan gi deg beskjed på e-post straks vi mottar melding om at en faktura ikke har kommet fram.  I tillegg ser du også informasjon om eventuell returpost på hver enkelt faktura i Fakturo.

Nytt krav om “Foretaksregisteret” på fakturaen for aksjeselskaper og NUF

Finansdepartementet har endret bokføringsforskriften, og har kommet med nye krav til fakturaene du sender.

Endringen går kort fortalt ut på at hvis din bedrift tilhører en av organisasjonstypene nedenfor, skal fakturaen fra nå av inneholde teksten “Foretaksregisteret”:

  • Aksjeselskap – AS
  • Allmennaksjeselskap – ASA
  • Filial av utenlandsk selskap – NUF

Hvordan legger jeg inn “Foretaksregisteret” på fakturaen?

Vi har hentet opplysninger fra Brønnøysundregisteret for alle våre kunder som er AS, ASA eller NUF. Dersom vi fant ditt organisasjonsnummer i registeret, blir teksten “Foretaksregisteret”  lagt inn automatisk inn bak organisasjonsnummeret på fakturaene / purringene dine fra nå av.

Se gjerne over at alt stemmer neste gang du sender en faktura. Du skal altså finne teksten “Foretaksregisteret” bak organisasjonsnummeret dersom du fakturerer som enten AS, ASA eller NUF, som du ser på eksemplet nedenfor.

Har du spørsmål om denne endringen, ta gjerne kontakt med oss!

Eksempel på faktura med teksten "Foretaksregisteret"

---

Endringen finner du beskrevet hos Lovdata.

Eksporter fakturaer med eller uten vedlegg

En kunde spurte oss om hvorfor fakturavedlegg ikke blir tatt med når man eksporterer fakturaer til PDF. For å få med vedleggene måtte fakturaene lastes ned enkeltvis.

Godt spørsmål! Vi var helt enige i at det var for tungvint. Så vi gjorde en endring: Fra nå av kan du selv velge om fakturaene skal eksporteres med eller uten vedlegg.

eksporter_faktura_vedlegg

Nå kan du sende EHF-faktura med Fakturo

Sist helg la vi ut mulighet for EHF-faktura i Fakturo, og nå har alle mva-registrerte Fakturo-kunder mulighet til å sende fakturaer og kreditnotaer på denne måten.

EHF står for Elektronisk Handelsformat, og er et dataformat som gjør det enklere for mottakeren å automatisere alt fra mottak til betaling og regnskapsføring av fakturaene du sender. I nye kontrakter med stat og kommune inngått etter 1. juli i år er det et krav om at fakturaer skal sendes elektronisk som EHF.

Så enkelt er det å sende en EHF-faktura

Du lager fakturaen på vanlig måte, og aktiverer EHF på toppen av siden. Det gir deg tilgang til noen egne felter, bl.a. “Deres ref”, leveringsdato og leveringsadresse. “Deres ref” kan være et navn på en kontaktperson hos mottakeren, eller et eget referansenummer  kunden din har bedt deg om å bruke.

Slik aktiverer du EHF-faktura i Fakturo

I neste trinn i prosessen legger du inn organisasjonsnummeret for fakturamottakeren. Organisasjonsnummeret brukes til å sende fakturaen til riktig mottaker, og etter at du har lagt inn org.nummeret sjekker vi at mottakeren er i stand til å motta EHF.

Velg mottaker for EHF-faktura i Fakturo

Hvem kan jeg sende EHF-faktura til?

Kunden må være registrert i adresseregisteret ELMA for at du skal kunne sende fakturaer som EHF til dem.

Har du spørsmål om EHF er det bare å ta kontakt med oss!

EHF-faktura snart på plass i Fakturo

Noen av dere har stilt oss spørsmål om det vil bli mulighet for å sende EHF-faktura med Fakturo.

Svaret er ja! Akkurat nå jobber vi med den siste testingen av EHF i Fakturo. Vi beklager at det har tatt mer tid å fullføre dette enn vi opprinnelig hadde tenkt, men vi kommer til å lansere dette i løpet av de kommende to ukene.

Hva er en EHF-faktura?

EHF står for Elektronisk Handelsformat, som er et nytt standardformat for elektronisk overføring av blant annet fakturaer. En EHF-faktura sendes på en måte som gjør at den kan leses av mange forskjellige datasystemer. Det gjør at mottakere som staten, kommuner eller store bedrifter vil kunne spare mye ved at blant annet bokføring og betaling av innkommende fakturaer kan automatiseres.

Er jeg nødt til å sende fakturaer som EHF?

Nei, i første omgang gjelder EHF-fakturering bare hvis du har inngått avtale om det med kunden din. 

Dersom du har inngått en ny avtale med et statlig foretak etter 1. juli 2012 vil denne avtalen sannsynligvis inneholde krav om at fakturaer skal sendes elektronisk som EHF. For de avtalene som ble inngått før denne datoen og hvor det ikke er krav om elektronisk fakturering, kan du senke skuldrene og fremdeles sende fakturaen på e-post eller papir på vanlig måte.

Notater på kunder og fakturaer – ny funksjon i Fakturo Pluss

Like før nyttår la vi inn en funksjon mange av dere har etterspurt: Interne kommentarer og notater på kunder og fakturaer.

Med notatfunksjonen kan du benytte Fakturo som et CRM-system light. Du kan for eksempel legge inn informasjon om kunder som betaler sent, spesielle betalingsbetingelser, avtaler om delvis betaling, utsettelse av fakturaen, eller notater om telefonsamtaler og annen kontakt du har hatt med kunden din.

Kunde- og fakturanotater er tilgjengelig for alle som abonnerer på Fakturo Pluss+, som koster 99,- per måned.

Notater på kunder og fakturaer i Fakturo

Du kan legge inn notater knyttet til en faktura, eller knyttet til en enkelt kunde. Som du ser av eksempelet over, vil de notatene du har lagt inn på en faktura også vises når du ser på kundedetaljene. Dermed har du alltid full oversikt over alle notater lagt inn på en bestemt kunde. 

Ta en titt og gi oss gjerne tilbakemelding!

Nye satser for purregebyr og forsinkelserenter i 2012

Godt nytt år! Det nye året betyr også nye satser for purregebyr og renter. Er du Fakturo-kunde kan du slappe helt av – vi sørger for at satsene alltid er oppdatert.

Purregebyret for 2012 er endret til 62 kroner mot fjorårets 61, og den nye satsen for forsinkelsesrenten i første halvår 2012 er 8,75% årlig rente.

Hvis jule- og nyttårsfeiringen har gått hardt ut over hukommelsen, hjelper vi gjerne med en liten oppfriskning:

Purregebyr kan legges til når du sender en purring/inkassovarsel minst 14 dager etter forfallsdatoen på fakturaen, eller etter forfallsdato på forrige purring. Du kan maksimalt kreve to purregebyr for en faktura.

Forsinkelsesrente kan legges til når kunden ikke har betalt innen forfallsdato. Du trenger ikke å vente til 14 dager etter forfall – renten løper fra forfallsdatoen frem til kunden betaler. I motsetning til purregebyret fastsettes rentesatsen to ganger i året – 1. januar og 1. juli.

Kilder:

Forskrift om forsinkelsesrente (Lovdata)
Forskrift om inkassosatsen (Lovdata)

Ny matmoms fra 1. januar 2012

Er bedriften din registrert i merverdiavgiftsregisteret og selger matvarer? I så fall trenger du å vite at matmomsen økes fra 14% til 15% den 1. januar 2012.

Leveringsdatoen bestemmer momssatsen

Det er leveringsdatoen som bestemmer hvilken mva-sats du skal fakturere med – ikke fakturadatoen (se merverdiavgiftsloven §22-1). Hvis du for eksempel leverer matvarer i desember 2011 og fakturerer dem i januar 2012, fakturerer du med 14% mva. Hvis du både leverer og fakturerer varene i 2012, fakturerer du med 15% mva. Husk at leveringsdato for varen alltid skal oppgis på fakturaen.

På grunn av dette vil det fra 1. januar være mulig å velge både 14% og 15% når du legger til nye fakturalinjer i Fakturo. Du velger riktig mva-sats du vil bruke, ut fra leveringsdatoen.

Endring av momssats i prislisten

Vi sørger for at de produktene som du har i prislisten med 14% mva blir oppdatert til 15% fra nyttår.

Noen setter prisen på produktene eks mva slik at man får avrundede priser inkl mva (f.eks. prisen eks mva til 13,16 som gir pris inkl mva på 15,- med 14% mva-sats).  Hvis du har gjort det på denne måten, må du selv endre prisene slik at de passer med den nye momssatsen.

Lyst til å bli med i betaperioden for Fakturo-APIet ?

Bli med på betaperiode for Fakturo API?

Den siste tiden har vi arbeidet med å utvikle et API for Fakturo, og vi inviterer nå til en begrenset betaperiode fra mandag 5. september. Har du lyst til å bli med?

APIet gjør det mulig å integrere din egen applikasjon (nettbutikk, kundesystem, medlemsregister og så videre) med Fakturo,  og bl.a. sende fakturaer, registrere innbetalinger og hente ut informasjon om kunder.

Det å integrere seg mot et API krever en viss teknisk interesse, så den som skal gjøre jobben må som regel kunne et programmeringsspråk.

Hvordan blir jeg med på dette?

Bare legg deg inn på interesselisten, så gir vi deg beskjed på e-post når vi er klar for å gi deg tilgang!

Når får jeg tilgang?

Vi gir tilgang til de første brukerne fra mandag 5. september. Deretter vil vi gi tilgang til gradvis flere brukere i løpet av betaperioden. Vi kan ikke foreløpig si når akkurat du får tilgang, men vi sender deg en e-post når du får tilgang.

Hvis betaperioden går omtrent som forventet, regner vi med å avslutte 3. oktober og deretter gi tilgang til alle.

Hva mener dere med betaperiode?

Vi har utviklet og gjort tester på APIet, men det er nyttig for oss å få tilbakemelding fra andre brukere på APIet og dokumentasjonen før vi gir tilgang til alle.

Det betyr imidlertid også at du må være forberedt på at det kan bli endringer i APIet som gjør at du må endre på din egen implementasjon i løpet av betaperioden.

Binder jeg meg til å gjøre noe?

Nei, ingen fare. Men vi setter selvfølgelig stor pris på om du har lyst til å implementere så mye som mulig, og har tilbakemeldinger til oss.

Hvilken teknologi bruker APIet?

APIet er basert på REST-prinsippene og bruker XML over HTTP.

Hvor finner jeg dokumentasjon?

Vi legger den ut på www.fakturo.no/api fra mandag 5. september.

Roter jeg til min egen konto med testdata?

Nei – du får en egen testkonto som har egne påloggingsopplysninger og er helt adskilt fra den vanlige kontoen din. På denne kontoen kan du også lage fakturaer og purringer uten at de sendes ut på papir/e-post.

Når du er ferdig med å implementere APIet kan du enkelt endre påloggingsopplysninger slik at APIet går mot din vanlige konto.

Koster det noe?

Nei, ikke så lenge du bruker testkontoen. Denne kontoen sender ikke ut fakturaer, og koster ingenting å bruke.

Dersom du sender noe med den ordinære kontoen via APIet, betaler du vanlige priser.

Er det fremdeles morsomt å lage spørsmål som dere selv svarer på ?

Ja!

Varsel om nedetid natt til 23. august (kl 00 - 06)

Oppdatering 22. august kl 22:15: Vi har fått beskjed om at det likevel ikke skal utføres arbeid i natt, så Fakturo vil være tilgjengelig som vanlig. Vi kommer med nytt varsel når vi vet mer.

Natt til tirsdag 23. august mellom 00:00 og 06:00 vil Fakturo være tidvis utilgjengelig.  Årsaken til dette er vedlikehold av strømkursene på serversenteret.

Varsel om nedetid natt til 23. august (kl 00 - 06)

Natt til tirsdag 23. august mellom 00:00 og 06:00 vil Fakturo være tidvis utilgjengelig.  Årsaken til dette er vedlikehold av strømkursene på serversenteret.

Bedre oversikt over innbetalinger

Vi gjorde en oppdatering av Fakturo i går og la blant annet inn en ny side som viser alle innbetalinger registrert på tvers av alle fakturaer – samlet på én side.

Du finner listen i menyen på toppen av siden etter innlogging:

Eksempel på innbetalingsoversikt i Fakturo

Listen viser hvem som har betalt, og eventuelt gjenstående beløp å betale på fakturaen dersom kunden ikke har betalt hele beløpet. Bankkontoen vises bare hvis du bruker automatisk registrering av innbetalinger (KID-nummer på fakturaene dine).

Du kan også laste ned listen av innbetalinger til en fil, slik at du for eksempel kan sende oversikten til regnskapsføreren din sammen med bilagene for perioden. Du kan velge mellom Excel-format eller en tekstfil i kommaseparert format.

Ny forsinkelsesrente fra 1. juli 2011

Forsinkelsesrenten blir endret fra 1. juli 2011. Den nye rentesatsen er 9,25% årlig rente.

Forsinkelsesrenten er den renten du kan legge til fakturakravet ditt når kunden betaler etter forfallsdato. Satsen bestemmes av Finansdepartementet, og fastsettes to ganger i året – 1. januar og 1. juli.

Vi sørger naturligvis for at Fakturo automatisk blir oppdatert med riktige satser. De purringene du sender ut med forsinkelsesrenter etter 1. juli vil inneholde den nye rentesatsen.

Satsen for purregebyr er ikke endret denne gangen – den er 61 kroner for hele 2011.

Hva gjør du med ubetalte purregebyr?

Hva gjør du med ubetalte purregebyr?

Kunden din har betalt selve fakturabeløpet, men ikke purregebyret og rentene. Fakturaen har dermed status forfalt i Fakturo. Hva gjør du da?

Nå kan du tilbakeføre renter og purregebyr

I innbetalingsoversikten har vi nå lagt inn en ny link på linjene med renter og gebyr, slik at du kan tilbakeføre dem i betalingsoversikten. En tilbakeføring er bare en intern postering som trekker disse beløpene fra på betalingsoversikten for den aktuelle fakturaen. Fakturo sender ingen nye dokumenter til kunden din når du tilbakefører.

Hvis kunden har betalt resten av fakturabeløpet, blir status på fakturaen oppdatert til betalt etter at du har tilbakeført.

Så – hvordan tilbakefører jeg?

Nedenfor ser du et eksempel på en faktura hvor det er sendt én purring. Kunden betalte dagen etter at purringen ble sendt, så vi velger å sette en strek over saken, og bare tilbakeføre purregebyret ved å klikke på Tilbakefør.

purregebyr_tilbakefoering_1

Etter at du har tilbakeført får du en ny rad i innbetalingsoversikten, som viser det tilbakeførte purregebyret:

purregebyr_tilbakefoering_2

Hva hvis jeg vil kreve inn gebyret likevel?

I mange tilfeller er det enkleste å bare avskrive gebyret, men dette er helt opp til deg.

Hvis du ønsker å stå på ditt og kreve inn gebyrene og rentene fordi kunden har betalt for sent, kan du likevel tilbakeføre på den fakturaen hvor beløpene ikke var betalt. Deretter kan du selv gjøre som mange andre bedrifter gjør: Legg inn disse beløpene på neste faktura til kunden (for eksempel “ubetalt purregebyr på faktura nr. 123”). Er du mva-registrert må du i så fall huske på at du ikke skal beregne merverdiavgift på purregebyr og forsinkelsesrenter.

Nyhet: Forsinkelsesrenter på purringene dine

Forsinkelserenter

Vi har nettopp lagt inn en ny funksjon i Fakturo: Muligheten til å legge til forsinkelsesrenter når du sender purringer.  Kort fortalt – få inn det du har krav på når kundene dine ikke betaler innen forfall!

Hva er forsinkelsesrenter?

Du har krav på forsinkelsesrenter på det utestående fakturabeløpet fra forfall til betalingsdatoen. Forsinkelsesrentene er bestemt av Lov om forsinkelsesrente, og rentesatsen bestemmes av Finansdepartementet hvert halvår. Forsinkelsesrenten for første halvår i 2011 er 9% årlig rente.

Hvordan legger jeg til renter?

Når du sender en purring i Fakturo, finner du nå en ny avkryssingsboks som gir deg mulighet for å legge til renter. Rentene blir beregnet automatisk, og vi sørger alltid for at renten beregnes med riktig rentesats. Nedenfor ser du et eksempel på hvordan det ser ut:

Forsinkelsesrente på purringer i Fakturo

Hvis kunden har betalt deler av fakturabeløpet er det viktig at du registrerer innbetalingen på riktig dato før du sender purringen, siden renteberegningen påvirkes av hvor mye som er innbetalt.

Nyhet: Mye enklere å sende mange purringer samtidig

Sender du mange purringer? Vi har nettopp lansert en funksjon som kan spare deg mye tid: MultiPurring. Denne funksjonen er tilgjengelig for alle som abonnerer på pakken Fakturo Pluss+.

MultiPurring gjør det rett og slett mye enklere for deg å sende mange purringer samtidig.

Skjermbilde fra Fakturo - MultiPurring

Slik fungerer det

Alle fakturaer og purringer som har forfalt vises i en egen liste. Her kan du krysse av for

  • hvilke forfalte fakturaer/purringer du ønsker å sende purring for
  • om det skal legges til purregebyr
  • … og om purringen skal utformes som et inkassovarsel.

Alle purringer sendes på papir, og prisen for å sende purringer er det samme som hvis du sender dem enkeltvis.

Husk å registrere innbetalinger først!

Har du ikke automatisk registrering av innbetalinger med KID-nummer? Husk i så fall å oppdatere Fakturo med innbetalinger fra bankkontoen din før du sender purringene, slik at du ikke sender ut purringer urettmessig til kunder som allerede har betalt.

Sjekk hjelpesidene våre hvis du lurer på reglene for når du kan sende purringer.

Nyhet: Send vedlegg med fakturaene

Nå kan du sende faktura med vedlegg i Fakturo! Vi ordner utsendelse på e-post eller papir.

En funksjon som har vært etterspurt av mange er muligheten til å sende vedlegg sammen med fakturaene dine – og nå kan du det!

Vi lanserte denne funksjonen i Fakturo for et par uker siden - og allerede er mange av dere godt i gang med å sende vedlegg med fakturaene! Hvis du ikke har lagt merke til denne muligheten, er det nye at du kan laste opp én eller flere PDF-filer som vedlegg når du redigerer fakturaen. Vi sørger for at vedleggene sendes ut sammen med fakturaen.

Send faktura med vedlegg

Du kan for eksempel sende kvitteringer over utlegg du har hatt, reiseregninger, timelister eller detaljerte spesifikasjoner av arbeidet ditt. Du kan selvfølgelig også bruke fakturaen som en markedsføringskanal mot kundene dine, for eksempel ved å fortelle om tilbud, kampanjer eller annen informasjon som kan være nyttig for dem.

Prisene for vedlegg finner du i prislisten.

Vedlegg slås sammen med fakturaen

Alle vedlegg du legger til en faktura blir slått sammen før vi sender fakturaen. Det betyr at kunden din mottar én enkelt PDF-fil sammen med e-posten, som inneholder både fakturaen og de vedleggene du har lagt til. Velger du å sende på papir, skriver vi ut vedleggene og sender dem sammen med fakturaen i posten. Abonnerer du på Fakturo Pluss+ skrives vedlegget ut i farger, ellers skrives det ut i sort/hvitt.

Lagring av vedlegg

Alle vedlegg du sender blir dessuten lagret i Fakturo. Det betyr at du alltid har dem tilgjengelig når du laster ned fakturaene dine.

Lurer du på hva PDF er, sjekk ut hjelpesidene våre - der finner du ut hvordan du lager en PDF-fil som du kan bruke som vedlegg.

Fortell oss gjerne hva du synes!

Purregebyr økt til 61 kroner fra 1. januar 2011

Purregebyr 2011

Størrelsen på purregebyret blir justert hvert år av Finansdepartementet basert på prisstigningen det siste året.

Den nye satsen fra 1.1.2011 er 61 kroner, 1 krone opp fra i fjor. Dette beløpet gjelder i hele 2011. Alle purringer du sender med Fakturo benytter selvfølgelig det nye purregebyret.

Reglene for utsending av purring er imidlertid ikke forandret: For å kunne legge til purregebyr må du vente med å sende purring til minst 14 dager etter forfallsdato på fakturaen. Hvis kunden din fortsatt ikke betaler, kan du sende en ny purring med purregebyr 14 dager etter forfallsdato på den første purringen. Du finner mer om reglene rundt purringer og inkassovarsel på hjelpesidene våre.

Postlegging av fakturaer i jule- og nyttårshelgen

postutsending_i_jula

Har du fortsatt noen fakturaer igjen å sende i år? I så fall kan det være nyttig å vite at vi i Fakturo postlegger papirfakturaer alle ordinære arbeidsdager i jule- og nyttårshelgen. På helligdagene, julaften og nyttårsaften er det ingen utsending av post.

Dette er fristene for å rekke postgangen i jula:

Fakturaer du sender innen... Postlegges...
Søndag 26. desember kl. 22:00 Mandag 27. desember
Mandag 27. desember kl. 22:00 Tirsdag 28. desember
Tirsdag 28. desember kl. 22:00 Onsdag 29. desember
Onsdag 29. desember kl. 22:00 Torsdag 30. desember
Søndag 2. januar kl. 22:00 Mandag 3. januar

PS: Husk også julerabatten vår - vi gir deg 50% på alle fakturaer du sender i Fakturo i desember!

50% julerabatt hos Fakturo i hele desember!

50% julerabatt hos Fakturo

Det er julestemning på Fakturo-kontoret. Pepperkakene går ned på høykant, og gavmildheten begynner å bli påtrengende. Derfor gir vi deg 50% rabatt på alt du sender i desember som en liten julegave fra oss, og vi takker for året som har gått.

Rabatten gjelder selvfølgelig både fakturaer du allerede har sendt hittil i desember, og de du sender resten av måneden.

Du har sikkert mer enn nok med å forberede jula, så du trenger ikke å gjøre noe for å få denne rabatten. Vi trekker fra beløpet på den neste fakturaen du mottar fra oss - enkelt og greit!

God jul og et godt nytt år fra

Tormod, Torbjørn, Tuva og Jarl Christer

Si hei til Tuva og Jarl Christer!

Jarl Christer og Tuva

Noen av dere har sikkert fått med dere at vi annonserte her på bloggen etter bistand til markedsføring for en tid tilbake - og det har gitt resultater!

Nå er to nye ivrige medarbeidere på plass, Tuva Simensen og Jarl Christer Bomann. Begge er studenter på BI i Nydalen og jobber hos oss på deltid.

Jarl Christer studerer siste år på bachelor i markedsføring. Tuva er ferdig med bachelor i markedsføring og studerer nå på en master i ledelse og organisasjonspsykologi.

Hos oss i Fakturo er de allerede er allerede godt i gang med å gjennomføre en kundeundersøkelse og planlegge tiltak både for å forbedre dialogen med dere som allerede er kunder hos oss, og la nye kunder finne ut hvor bra Fakturo er (ahh... selvskryt!)

Vi ønsker Tuva og Jarl Christer hjertelig velkommen hos oss, og gleder oss til å jobbe sammen med dem!

Torbjørn og Tormod

Lyst til å jobbe med markedsføring eller design hos Fakturo?

Oppdatert:Vi fikk mange interessante søkere, og stillingene er nå besatt. Vi kommer med mer info på bloggen i løpet av uka. Stay tuned!

Vi har innsett våre begrensninger: Vi rekker ikke å bruke så mye tid på markedsføring som vi ønsker, og dessuten er vi ikke spesielt gode til det heller. Det vi derimot er gode til, og har lyst til å bruke tiden vår på, er å utvikle kule tjenester på nettet.

Så vi trenger altså litt hjelp. Kanskje fra deg?

I utgangspunktet har vi tenkt på to studenter som studerer henholdsvis design og markedsføring som har lyst på en ekstrajobb 8-10 timer per uke ved siden av studiene. Du trenger kanskje noen gode jobberfaringer, og et tilskudd til studielånet skader jo heller ikke. Hvis du driver med andre ting enn å studere, og mener at dette kan passe for deg, er det bare å ta kontakt med oss likevel!

Markedsfører

Oppgavene dine går rett og slett ut på å markedsføre Fakturo best mulig. Du er kreativ og full av initiativ, og kan planlegge og utføre de beste markedsføringstiltakene. Vi har dessuten mange ideer selv, og trenger hjelp av deg til å utvikle dem videre.

Du må være en utadvendt person som synes det er morsomt å ta kontakt med andre mennesker.

Grafisk designer

Oppgavene dine vil være å videreutvikle den grafiske profilen til Fakturo, og samarbeide om å lage f.eks. brosjyrer og annonser sammen med den som jobber med markedsføringen.

Du er en person som koser deg mest når du jobber med farger, former og fonter, har full kontroll på Photoshop/Illustrator/InDesign eller lignende, og kan utforme design både for print og web. Det er ikke så farlig om du ikke kan alt det tekniske når det gjelder web, det kan vi ta oss av.

Praktisk info

Du finner kontoret vårt midt i Oslo sentrum (Akersgaten 45), og selv om du ikke trenger å sitte her hele tiden, er det greit om du har kort reisevei slik at vi kan samarbeide her når det er behov for det.

Timelønn: 250,- per time. (Feriepenger kommer selvfølgelig i tillegg.)

Periode: Fra nå frem til og med mars 2011.

Har du noen spørsmål, eller lyst til å søke på stillingene, send oss en mail til jobb@fakturo.no nå! Når du søker er det fint om du sender med CV, og ta gjerne med noen eksempler på hva du har gjort tidligere.

Nå kan vi sende fakturaer automatisk for deg!

For noen uker siden la vi inn en ny funksjon i Fakturo som mange av dere har spurt om, nemlig muligheten for å lage fakturaer som sendes automatisk uten at du trenger å tenke på det - for eksempel månedlig eller årlig.

calendar

Du lager en mal for fakturaen én gang, og så skjer utsending av fakturaen automatisk i den perioden du har valgt. Automatisk fakturering er nyttig f.eks. hvis du...

  • leier ut en leilighet, og fakturerer husleie hver måned
  • er kasserer i en idrettsklubb og har ansvar for å sende ut medlemskontingenter en gang i året
  • er konsulent som fakturerer fastpris hvert måned
  • selger et produkt med en fast månedsavgift som faktureres jevnlig

For å lage en gjentagende faktura klikker du enkelt og greit på knappen "Gjentagende faktura" øverst på siden, og velger periode og hvor ofte fakturaen skal sendes.

Lurer på noe om gjentagende fakturaer? Ta gjerne en titt på hjelpesidene våre eller spør oss her på bloggen eller på mail.

Oppgi IBAN og BIC når du sender fakturaer til kunder i utlandet

Dersom du lagrer IBAN og BIC på din profil i Fakturo vil de alltid vises på fakturaer du sender. Dette er spesielt viktig når du sender fakturaer til utlandet, slik at du er sikker på at betalingen kommer frem til din konto så raskt som mulig.

Velg Din konto øverst til høyre i Fakturo-skjermbildet, velg så Endre innstillinger.

Under kategorien Bankkonto kan du legge inn IBAN og BIC.


Når du er ferdig trykker du Lagre helt nederst. IBAN og BIC vil nå vises på fakturaer du sender.


IBAN står for International Account Number og er en standard for bankkontonummer som brukes i Europa.

BIC er en forkortelse for Bank Identifier Code og identifiserer din bank i utlandet.

Du får IBAN og BIC ved å henvende deg til din bank. Ofte vil man også kunne se de på kontoutskriften eller i nettbanken.


Planlagt vedlikehold torsdag 24. juni for forbedring av backup

Torsdag 24. juni mellom 18:00 og 19:00 kan Fakturo være utilgjengelig på grunn av en oppgradering vi gjør for å sette i gang med sanntids backup av dataene i Fakturo.

Helt siden oppstarten av Fakturo har vi hatt data lagret på sikre servere med doble harddisker, og vi tar backup av dataene mange ganger i timen slik at alt lagres på ulike fysiske steder i tilfelle noe galt skulle skje.

Førstkommende torsdag tar vi det et steg videre - fra og med da setter vi i drift en løsning som gjør at data i Fakturo kontinuerlig kopieres til en server i et annet fysisk serversenter enn vår hovedserver. Dette kommer i tillegg til de backuprutinene vi allerede har på plass.

I forbindelse at vi jobber iherdig med å få på plass endringen vil det i en kort periode ikke være mulig å logge inn i Fakturo. I beste fall vil vi være på lufta igjen i løpet av få minutter, men vi er senest oppe igjen kl 19:00.

Beklager hvis det fører til ulemper for deg!

Nyhet: Se ufakturert forbruk hos Fakturo

Hvis du ikke har fått faktura for bruk av Fakturo ennå, eller det er lenge siden forrige faktura, skyldes det mest sannsynlig at du ennå ikke har kommet opp i minstebeløpet for fakturering. For å spare tid både for deg og oss, sender vi ikke ut fakturaer med helt ubetydelige beløp, men venter og samler opp forbruket inntil minstebeløpsgrensen er nådd.

Vi har nå laget en side som gir deg oversikt over alt forbruk som du ikke har blitt fakturert for ennå. Du finner det under Din konto etter at du har logget inn. NYHET: Se ufakturert beløp og fakturaer du har mottatt fra oss under Din konto.

Last ned mottatte fakturaer også

Under Din konto finner du også en oversikt over alle de fakturaene vi har sendt deg mens du har vært kunde hos oss, og du kan også laste ned fakturaene i PDF-format.

Om bloggen

Vi som lager fakturaprogrammet Fakturo skriver om nye funksjoner og gir tips til deg som bruker oss.

Siste blogginnlegg

Utsendelse av post julen 2015