Hjelpesider

    Hva er reglene for utsendelse av purring?

    Hvis kunden din ikke betaler fakturaen du har sendt innen betalingsfristen, er det på tide å sende en purring. 

    Første purring

    Det er mulig å sende 1. purring like etter at fakturaen har forfalt, men da kan du ikke belaste purregebyr. Det var kanskje ikke det du ville?  For å kunne legge til purregebyret, må du vente med å sende purringen til 14 dager etter forfall på fakturaen.

    Purringen må ha minst 14 dagers forfall.

    Hva om kunden ikke betaler etter første purring?

    Da gjelder samme regler som for fakturaen: Du kan sende 2.  purring med det samme, men du må vente til 14 dager etter forfall på første purring før du kan legge til purregebyret.

    Purring 2 / inkassovarselet må ha minst 14 dagers forfall.

    Kan jeg sende et inkassovarsel?

    Ja, i Fakturo kan du velge å la 1. eller 2. purring utformes som et inkassovarsel. Du kan ikke sende flere purringer fra Fakturo etter at du har sendt inkassovarselet.

    Hva om kunden ikke betaler etter inkassovarselet?

    Her er det en del lover og regler å kjenne til, så i stedet for å sette deg inn i dette selv, anbefaler vi at du tar kontakt med et inkassobyrå. De kan hjelpe deg å gjennomføre inkassoprosessen videre. Fakturo har ingen innebygd funksjonalitet for håndtering av inkasso.

    Inkassobyråer som er medlemmer i Norske inkassobyråers forening 

    Hvor mye kan jeg ta i purregebyr og renter?

    Beløpet du kan ta i purregebyr er bestemt av Finansdepartementet. Fra 1. januar 2017 er purregebyret kr 70,-.

    Faktura, kreditnota, purring

    Innbetalinger og utbetalinger

    Import og eksport

    Ditt kundeforhold

    Sikkerhet

    Generelt

    KONTAKT OSS

    Hvis du ikke fant svar på det du lurte på, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med kundeservice hos oss.