Fakturo legges ned

Spørsmål og svar

Hvor lenge kan jeg bruke Fakturo?

Vi jobber med å legge ned tjenesten, og du kan derfor bare bruke Fakturo i en overgangsperiode på noen måneder til før du er nødt til å bytte tjeneste. Det vil derfor være smart å bytte til Conta.

Hvordan avslutter jeg kontoen? Jeg bruker ikke Fakturo-kontoen lenger.

Dette gjør du ved å gå til "Din konto" øverst på siden når du er innlogget, og velge "Avslutte konto". Du kan også bruke denne direktelinken for å avslutte konto. Hvis du har et ufakturert beløp hos oss vil du motta en sluttfaktura.

Hvordan bytter jeg til Conta?

Vi åpner gradvis opp muligheten for at våre kunder kan bytte, og vi sender deg også en e-post når det er klart for kontoen din.

NB: For at vi skal kunne overføre fakturahistorikken og andre data fra Fakturo, kan du ikke allerede være registrert i Conta med samme organisasjonsnummer eller brukernavn. Vi anbefaler derfor at du foreløpig ikke registrerer deg direkte på Conta sine sider, men i stedet venter til dette valget kommer opp ved pålogging i Fakturo.

Hva skjer med mine gamle fakturaer?

Bytter du til Conta kan fakturahistorikken for siste 5 år følge med videre, slik at du slipper å flytte over historikken manuelt. Husk at du er pliktig til å oppbevare fakturahistorikk i tilfelle bedriften din får bokettersyn.

Hvilke andre data kan flyttes til Conta?

I tillegg til fakturaer har vi lagt til rette for å overføre kreditnotaer, purringer, innbetalinger, produkt-/prislisten, kundelisten og kunde-/fakturanotater. I tillegg flytter vi over informasjon om bedriften din, logo og andre innstillinger du har hos oss.

Vi flytter normalt kun dokumenter utstedt f.o.m. 1. januar 2016. Fakturaer under arbeid (kladder) og gjentagende fakturamaler blir ikke overført.

Vi tar forbehold om at det kan være tilfeller hvor overflytting av data fra Fakturo til Conta dessverre ikke er mulig.

Hvor fort kan jeg starte å bruke Conta etter at jeg godtar overføring?

Fra du velger å bytte til Conta, vil det normalt ta 1-3 uker før du kan fakturere fra Conta. Dette er for å få lagt over historikken din til den nye brukerkontoen din. I mellomtiden vil du kunne benytte Fakturo akkurat som før.

Hva skjer etter at kontoen min er flyttet til Conta?

Når kontoen din er flyttet mottar du en e-post fra Conta til e-postadressen du har registrert som brukernavn i Fakturo. Etter at kontoen er overført vil du fremdeles kunne logge inn på Fakturo-kontoen din i en periode, men du vil kun ha lesetilgang og kan laste ned data.

Har jeg samme passord i Conta som jeg hadde i Fakturo?

Nei, av sikkerhetsmessige grunner overføres ikke passordet. Når du har byttet til Conta vil du motta en e-post med en aktiveringsknapp. Når du har trykket på denne vil du komme rett inn på kontoen din i Conta.

Når du får tilgang til kontoen er det med et automatisk generert passord som du må bytte. Siden du ikke har det genererte passordet, må du derfor trykke på "Glemt passord" ved innlogging for opprette et nytt ett. Dette er på grunn av personvern og sikkerhet til kontoen din.

Kan jeg få med historikken min uten å bytte til Conta?

Du kan laste ned PDF-dokumenter og lister med fakturaer, kunder og innbetalinger fra Fakturo, og lagre dette på din egen datamaskin.

Hva gjør jeg hvis jeg har KID-avtale?

Bytter du til Conta, må det gjøres en endring på avtalen du har med banken. Du må velge pakken Smart for å kunne sende fakturaer med KID-nummer. Conta vil ta kontakt med deg etter overføring for å hjelpe til med å sette opp en ny avtale for deg, slik at du kan fortsette å fakturere med KID også hos dem.

Jeg lurer på noe annet!

Ta gjerne kontakt med kundeservice, så hjelper vi deg.